Jaren geleden had ik een van de eerste stofzuigrobots. Omdat mijn relatie eindigde en mijn ex de voogdij over onze robot kreeg, heb ik de afgelopen jaren zelf de stofzuiger weer voortgetrokken.
Nu ik sinds kort in een huis woon waarin de vloer van alle kamers op de begane grond uit 1 stuk bestaat, wordt zo’n robot wel weer aantrekkelijk. Op zaterdagochtend bij het ontbijt op internet gezocht welke modellen er tegenwoordig zijn. Uiteindelijk een keuze gemaakt en een winkel gevonden die hem op voorraad had. Want als het besluit genomen is, wil ik hem meteen kopen.
Opgetogen er naar toe met zijn vieren. De jeugd vindt robots al helemaal sjiek natuurlijk. We staan tussen de reguliere stofzuigers naar die ene robot te kijken, als de verkoper komt vragen of hij kan helpen. Kan hij iets vertellen over de stofzuigrobot? Eigenlijk weet ik al wat ik wil, maar een bevestiging van de keus kan geen kwaad. De wedervraag is: “Wat wilt u dat de stofzuiger doet?” Deze vraag is zo bizar dat ik hem lachend beantwoord met “Stofzuigen!”. Dat doet hij dus niet, is het antwoord. Wat?!?
Op internet werd geroemd over het zuigvermogen maar dat is volgens de verkoper schromelijk overdreven. Mijn partner ziet dat dit niet de goede kant op gaat en probeert de aankoop én de verkoper te redden met de vraag: “Wat kan hij dan wel?” Goede vraag denk ik. Als de opsomming start met ‘hij kan niet de trap op’ en ‘hij kan de bank niet stofzuigen’, gaat bij mij het licht uit. Ik wil niets meer bij hem kopen. Maar mijn partner geeft niet op en vraagt of hij hem kan aanzetten. Helaas is de stekker uit het stopcontact en de batterij leeg. Tja…. Dus ik zeg dat ik even ga rondlopen terwijl de verkoper kijkt of de stofzuigrobot echt op voorraad is want wat op internet staat, zegt nog niets.
Ik loop naar de andere kant van de winkel en blaas stoom af tegen mijn stiefzoon. We hebben eigenlijk ook wel te doen met de verkoper. Verderop in de zaak staat opeens nog een stofzuigrobot; in het Miele gedeelte van de winkel. Hé Miele, ook een goed merk.
Inmiddels blijkt de Samsung op voorraad, heb ik me herpakt en vraag naar de Miele. Dan komt de aap uit de mouw: onze verkoper zegt dat hij eigenlijk geen verstand heeft van stofzuigrobots en roept een collega. Die is wel in staat ons te helpen en even later lopen we met de nieuwe aanwinst de winkel uit.
Op weg naar huis vraag ik me –als marketeer- af wat er nu echt gebeurd is. Ik kom tot de conclusie dat er twee redenen zijn waarom de aankoop toch is door gegaan. Ten eerste komt mijn partner al jaren in die winkel en is hij er altijd enthousiast over. Ik was er voor het eerst en als ik alleen was geweest was ik weer snel naar buiten gelopen. Maar dan had ik zijn beeld van de winkel veranderd en dat hield me tegen. Ten tweede had ik al ervaring met een stofzuigrobot en ik kon me niet voorstellen dat ze 10 jaar later slechter waren geworden. Dus ik wist wat ik wilde en liet me niet onzeker maken.
Thuis de robot opgeladen en hij doet het prima! Ik ben tevreden met onze aankoop en zelfs de winkel krijgt er weer iets positiefs van mee. Het was ook wel een grappige gebeurtenis. Positieve ervaringen uit het verleden geven soms dus wel garantie voor de toekomst.