Na het lezen van een paar boeken over big data, gaat een wereld voor je open. Het combineren van verschillende databronnen biedt een ongekende hoeveelheid nieuwe inzichten. Die inzichten kan een organisatie benutten om producten te optimaliseren, processen te verbeteren, nieuwe klanten te benaderen en/of een nieuw segment te betreden.
Zo had Facebook in 2012 ca. 1 miljard gebruikers, die onderling verbonden werden door meer dan 100 miljard vriendschappen. De daaruit resulterende sociale grafiek vertegenwoordigt meer dan 10% van de totale wereldbevolking. Deze gegevens zijn gedataficeerd en beschikbaar voor één enkel bedrijf. Een aantal jonge bedrijven is bezig om de gegevens te gebruiken voor het vaststellen van kredietwaardigheidsscores. Gebaseerd op de veronderstelling van soort zoekt soort; dus voorzichtige mensen sluiten vriendschappen met gelijkgestemden en de verkwisters zoeken elkaar ook op. Als dat werkt, dan zou Facebook het volgende kredietwaardigheidsbureau kunnen worden.
Maar laten we klein beginnen. Het is belangrijk dat organisaties goed nadenken over het inzetten van aangekochte data. Bijvoorbeeld van Funda. Als je huis te koop staat, word je een prooi voor verschillende bedrijven. Zo kregen wij al heel snel nadat ons huis op Funda stond, een brief van een verhuizer die zijn diensten aanbood. Op zich logisch want wie zijn huis verkoopt, zal moeten verhuizen. Naast verhuizen is er waarschijnlijk ook interesse in aanbiedingen op het gebied van energie, verzekeringen, kabel, onderhoud, beveiliging, zonnepanelen etc.
Tot nu toe blijft het bij ons relatief stil. We hebben pas twee brieven ontvangen; beide van verhuisbedrijven. De eerste was aan ons gericht en volgde dus al vrij snel nadat ons huis op Funda stond. De tweede lag in de brievenbus nadat ons huis –onder voorbehoud- verkocht was en was gericht aan de toekomstige bewoners.
Wat zou dat tweede verhuisbedrijf gedacht hebben? Dat we die brief bewaren voor de kopers of meenemen naar de notaris? Helemaal vreemd was dat ze ook nog aanboden om een verhuizing naar het buitenland te verzorgen. Terwijl ons huis toch echt in Nederland staat en de kopers dus ook van plan zijn om in Nederland te blijven. Het idee is goed want ook de kopers van ons huis hebben een verhuisbehoefte. De uitvoering is minder want de kans dat deze brief de toekomstige bewoners bereikt is erg klein. Wij gaan offerte aanvragen bij het verhuisbedrijf van de eerste brief. Die waren vijf jaar geleden ook de eerste met een brief en hebben ons toen uitstekend verhuisd. Lol hebben we gehad met de verhuizers en dat hoop ik nu weer.
Ongeacht of er meerdere databronnen gecombineerd worden of slechts 2, het blijft belangrijk om na te denken over het gebruik van de verkregen gegevens. Timing en boodschap zijn cruciaal. Als daar de plank wordt misgeslagen, valt het resultaat zeker tegen.